Refleksi Ahli Kumpulan (1)

Refleksi Ahli Kumpulan 
NURUL IZZAH BALQIS BT MOHAMMAD HAFIZUL (JIB190037)



Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Nama saya ialah Nurul Izzah Balqis bt Mohammad Hafizul dari Jabatan Bahasa, Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. No matrik saya adalah JIB190037. Pertama sekali, saya ingin mengucapkan syukur ke hadrat ilahi kerana dengan limpah rahmat dan taufiq-Nya, program Jalinan Masyarakat sesi 2020 ini masih dapat diteruskan walaupun secara e-JM. Pada awalnya, kursus Jalinan Masyarakat di bawah pimpinan saudara Afiq ini sepatutnya dijalankan di Kampung Sungai Haji Dorani, Selanggor, selama 3 hari 2 malam iaitu, pada 17, 18 dan 19 April 2020. Pelbagai usaha dan gerak kerja telah dijalankan bagi menjayakan program ini. Setiap peserta telah dibahagikan kepada 5 unit iaitu, unit program dan protokol, unit kebajikan, unit logistik, unit dana dan tajaan serta unit media dan teknikal. Sebagai ahli kepada unit program dan protokol, saya dan ahli-ahli yang lain telah diberi amanat untuk merangka dan membuat susun atur program supaya segalanya berjalan dengan lancar.
    Namun begitu, disebabkan wabak covid-19 yang sedang melanda dunia kini, program Jalinan Masyarakat di Kampung Sungai Haji Dorani terpaksa dibatalkan dan digantikan kepada e-JM. Secara jujurnya, apabila saya mendapat tahu Jalinan Masyarakat terpaksa digantikan kepada e-JM, saya berasa agak kecewa dan sedih. Hal ini kerana saya tidak dapat merasa pengalaman untuk  menjalankan aktiviti bersama dengan penduduk di Kampung Sungai Haji Dorani. Selain itu, saya juga kecewa kerana segala perancangan dan persiapan yang dilaksanakan sebelum ini terpaksa dibatalkan. Akan tetapi, saya redha dan percaya segala yang berlaku hari ini adalah atas kehendak Allah S.W.T dan semestinya ada hikmah disebaliknya.
    Setelah mendapat makluman bahawa Jalinan Masyarakat digantikan kepada E-JM, setiap unit telah dibahagikan kepada tiga kumpulan kecil. Setiap kumpulan kecil tersebut telah diarahkan untuk memilih satu permainan yang bertemakan “Permainan Warisan Budaya”.  Saya dan ahli-ahli kumpulan saya sebulat suara bersetuju untuk memilih permainan “Marble Run”. Kemudiannya, kami dikehendaki untuk membina sebuah blog yang akan digunakan sebagai dokumentasi dan penilaian untuk E-JM.  Walaupun Jalinan Masyarakat kali ini hanya dijalankan di atas talian sahaja, saya sedar bahawa ukhuwah, kesefahaman dan kerjasama antara semua peserta masih dapat dibina.
   Saya juga berharap agar kursus seperti Jalinan Masyarakat ini akan terus dikekalkan untuk semester yang akan datang. Hal ini kerana melalui kursus ini pelajar akan memperoleh pelbagai manfaat dan pengalaman. Selain itu, saya juga amat bersyukur dan berterima kasih kepada semua ahli kumpulan saya kerana sentiasa memberikan kerjasama yang baik. Saya juga ingin mengucapkan terima kasih yang tak terhingga kepada majlis tertinggi dan semua h.o.d dan timbalan h.o.d kerana sentiasa bertungkus-lumus bagi memastikan kursus Jalinan Masyarakat ini dapat berjalan dengan lancar. Tidak lupa juga, ribuan terima kasih diucapkan kepada penyelaras Jalinan Masyarakat  atas sokongan dan dorongan bagi menjayakan e-JM tahun ini. Akhir kalam, saya tutup dengan serangkap pantun : 

    Kembali pulang membawa gangsa,
        Kalungan budi seluas kawah,
   Bersatu hati semua bangsa,
       Jalinan Masyarakat tingkatkan ukhuwah.
    
     

Comments