Refleksi Ahli Kumpulan (4)

Refleksi Ahli Kumpulan 

KHAIRUNNAJIHA BINTI MOHD ZAWADEY (JIA190011)




       Assalamualaikum dan selamat sejahtera, saya ialah Khairunnajiha Binti Mohd Zawadey daripada Jabatatan Kesenian Melayu, Fakulti Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. Saya merupakan pemegang kad matrik JIA190011/ 172029/1. Saya juga merupakan pelajar tahun satu semester dua di Universiti Malaya.
      Bagi pendapat saya kursus Jalinan Masyarakat pada kali ini sangat menarik kerana proses pelaksanaanya adalah sangat  berbeza daripada tahun-tahun sebelumnya. Ini kerana para peserta kursus Jalinan Masyarakat pada kali ini berpeluang melakukan segala aktiviti di atas talian berikutan negara kita dilanda Korona Virus (COVID-19). Jujur saya menyatakan saya agak sedih kerana tidak dapat merasai aktiviti-aktiviti ini secara nyata. Pada awalnya, peserta-peserta di bawah pimpinan saudara Afiq sepatutnya melaksanakan kursus Jalinan Masyrakat ini di Kampung Haji Dorani, Selangor selama 3 hari 2 malam iaitu bermula pada 17,18, dan 19 April 2020. Namun begitu, kerajaan Malaysia telah bertindak melaksanakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada 18 March 2020 dan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini telah berlanjutan sehingga sekarang. Hal ini menyebabkan Majlis Tertinggi di bawah pimpinan saudara Afiq terpaksa merangka kembali gerak kerja program. Maka bermulah pertukaran Jalinan Masyarakat kepada e-JM iaitu e-learning Jalinan Masyarakat.
      Setelah kami semua dimaklukan bahawa Jalinan Masyarakat akan dilaksanakan secara atas talian maka kami semua bertungkus lumus menyiapkan gerak kerja yang baru. Setiap unit dikendaki mencipta satu aktiviti yang boleh dilaksanakan secara atas talian. Saya merupakan ahli unit Program & Protokol (P&P). Ketua unit program Protokol & Protokol iaitu saudari Asifa telah membahagikan ahli-ahli unit (P&P) kepada beberapa kumpulan kecil dan setiap kumpulan kecil tersebut perlu menghasilkan satu permainan yang bertemakan warisan & budaya. Disnilah bermulanya kerjasama antara setiap ahli kumpulan dalam menghasilkan permainan yang terbaik. Saya dan ahli kumpulan mula memikirkan setiap permainan yang menarik dan mengikut tema yang diberikan. Akhirnya setelah lama berbincang kami semua bersetuju untuk memilih Marble Run sebagai permainan kami. Saya amat berpuas hati dengan ahli-ahli kumpulan saya kerana mereka semua sangat memberi kerjasama yang baik dalam menghasilkan permainan ini. Setelah siap segala persedian kami diminta untuk mempersembahkan hasil kerja kami dalam kumpulan sembang atas talian. Alhamdulillah, syukur setiap ahli yang berada dalam kumpulan tersebut berpuas hati dengan gerak kerja kami.
      Akhir kata, kursus Jalinan Masyarakat ini banyak manfaatnya kepada saya sendiri. Bagi pendapat saya kursus ini merupakan salah satu landasan untuk saya mmpelajari lebih banyak pengalaman dan ilmu baru. Disnilah juga saya boleh mendispilin diri saya untuk menyiapkan segala kerja yang diberikan. Saya juga bersyukur dapat menyertai kursus ini kerana saya berpeluang untuk menambah rakan-rakan baru. Oleh itu, saya berharap kursus Jalinan Masyarakat akan diteruskan lagi pada tahun-tahun akan datang kerana banyak manfaatnya kepada kita semua yang masih bergelar pelajar.

Comments