Refleksi Ahli Kumpulan (3)

Refleksi Ahli Kumpulan
MUHAMMAD AIMAN BIN ABD AZIZ (JIB190013)





    Assalamualaikum dan salam sejahtera. Nama saya ialah Muhammad Aiman Bin Abd Aziz dari Jabatan Bahasa, Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya. No matrik saya  JIB190013. Terlebih dahulu, saya ingin memanjatkan kesyukuran kepada Allah S.W.T atas nikmat yang telah diberikan kepada kita semua. Pada semester kedua, saya diberikan peluang untuk mendaftar subjek Jalinan Masyarakat sebagai subjek wajib universiti. Penglibatan saya dalam kursus ini memberi banyak manfaat dan impak kepada diri saya sendiri.

    Melalui kursus ini, saya dapat sebuah pengalaman dan ilmu pengetahuan yang baru. Saya terpilih untuk menyertai kursus Jalinan Masyarakat di bawah pimpinan Saudara Afiq. Program Jalinan Masyarakat kumpulan kami merancang untuk mengadakan kursus tersebut di Kampung Sungai Haji Dorani, Selangor. Saya terpilih untuk berada di bawah Unit Program & Protokol. Hal ini merupakan salah satu pengalaman yang baru yang saya dapat. Saya berpeluang untuk belajar pelbagai perkara dalam unit tersebut di bawah bimbingan Saudari Asifa sebagai Ketua Unit saya. Dalam unit tersebut, saya berpeluang untuk belajar merangka tentatif program. Dengan bimbingan ketua unit saya, segala proses untuk merangka tentatif program berjalan dengan lancar. Saya juga berpeluang untuk merangka segala pengisian dalam setiap aktiviti yang akan dilakukan.

    Di samping itu, kursus Jalinan Masyarakat mengajarkan saya erti kerjasama dalam satu pasukan. Segala gerak kerja yang dilakukan teratur dan sistematik. Kami sebagai satu unit bekerjasama dalam satu pasukan untuk melakukan segala gerak kerja dalam unit kami. Di sini, saya dapat belajar bekerjasama dalam satu pasukan. Walaupun tugas yang diberikan agak sukar untuk diselesaikan, namun dengan bantuan ahli lain, tugas tersebut dapat dijalankan dengan sempurna.

    Kursus ini juga dapat mendidik saya untuk sentiasa cekal dan tabah menghadapi cabaran. Beberapa minggu sebelum program ini berlangsung, kami semua diberitahu bahawa program ini terpaksa dibatalkan disebabkan oleh kes COVID-19. Saya amat kecewa ketika pengumuman ini diumumkan oleh pengarah. Namun begitu, saya redha dan berlapang dada dengan keputusan yang diambil. Program Jalinan Masyarakat ini diganti dengan e-JM iaitu program ini dijalankan secara atas talian sahaja. Kami dikehendaki mencipta satu permainan warisan budaya. Unit kami dibahagi kepada tiga kumpulan. Setelah kumpulan kami berbincang, kami bersepakat untuk mencipta permainan ‘Marble Run’. Walaupun terdapat pelbagai kekangan kerana kami hanya dapat berkomunikasi secara atas talian sahaja, akhirnya permainan dan blog ini dapat disiapkan.

    Banyak perkara yang saya dapat pelajari daripada program ini walaupun hanya dilakukan secara atas talian. Perkara utama yang saya dapat pelajari ialah semangat kerjasama dalam kumpulan. Komitmen perlu diberikan oleh setiap ahli untuk menjayakan sesuatu program. Selain itu, saya juga dapat mempelajari kemahiran insaniah seperti cara berkomunikasi dengan orang lain. Saya dapat berkenalan dengan kawan-kawan yang baharu daripada pelbagai jenis kursus pengajian di Akademi Pengajian Melayu. Saya berharap program seperti ini dapat diteruskan kerana banyak manfaat dapat diperolehi daripada program Jalinan Masyarakat.

Comments